Vissa branscher kräver lite mer än andra och speciellt om det handlar om mat och service. I synnerhet i större städer så kan detta vara extra svårt; man har svårt att synas, man drunknar i konkurrensen och man får genom detta också svårt att nå någon lönsamhet.
Hur ska man då kunna tänka för att sticka ut inom exempelvis catering i Stockholm - en bransch där många aktörer finns och där man således konkurrerar ganska rejält? Här ska man veta att devisen om gammal är äldst inte nödvändigtvis spelar någon roll.
Till skillnad mot andra branscher så kan det faktiskt vara en nackdel. Något som förklara av den gamla skolan inom catering och vingslaget från den den nya tiden och den typ av catering man kan få idag. Det är en stor skillnad mellan förr och nu. Det är också därför som catering har en lite besk eftersmak då ordet nämns - många förknippar det med fet mat, plastbestick, papptallrikar och stora kärl där någon person slafsar upp en uppvärmd rätt på varje tallrik. Lite skolmatsal, helt enkelt.
En sådan catering vill man inte förknippas med, inte då de nya alternativen är så pass mycket mer tilltalande för kunderna. Där handlar det nämligen om spännande menyer, om fräsch mat - lagad från grunden - om nyttiga alternativ och om prisvärda lösningar och tillägg - dryck, musikanläggningar, bord, stolar, tält; allt - som gör en fest eller en tillställning till någonting komplett.
Ett bra sätt för att visa att man är värd att anlita är således att visa att man är anpassad till den nya tidens catering och att man - i och med det - är beredd att vara mer kundmedveten och erbjuda mer spännande menyer och tillägg.
Man kan lyckas få en kund en gång, men om man missköter sig då så kommer kunden ifråga knappast att återkomma. Det är de flesta medvetna om. Få verkar dock ta särskilt allvarligt på detta och man missar att ett misslyckad uppdrag även ger ringar på vattnet. Dels genom att kunden i fråga kommer att prata om hur dålig sevice/mat som man fick för sina pengar och dels genom att man missat ett ypperligt tillfälle att skaffa sig en god referens.
Idag är en referens värd mer än någonsin; detta då många kunder - med all rätt - aktivt eftersöker efter en kontakt med en tidigare kund. Finns det ingen sådan - ja, då går man vidare. Gör man ett bra jobb med sin catering och erbjuder bra service och mat så har man också en kund som står villig att rekommendera ditt företag vidare.
Hur och var ska man då synas? På nätet och på Google. Marknadsföringen har gått från reklam till mer sökordsbaserad sådan. Du vill synas under catering och komma upp som förslag vid en sådan sökning. Det kan du också göra, till en relativt billig kostnad. Genom att anlita en SEO-byrå så kan denna hjälpa dig att ranka högre - något som sker genom optimerade texter, genom avancerad länkning och genom information på din egen hemsida som anses som relevant av Googles avancerade algoritmer. Det är en sund investering som utan tvekan kommer att leda till fler kunder än vad en catchy reklamjingel kommer att göra.
På http://cicada.se kan du hitta exempel på flera olika typer av cateringmenyer.