I marknadsföring kan ett enda litet ordval avgöra om kampanjen skapar det resultat man önskar eller om det bara blir en kostnad för företaget. Det vet marknadsföringsbyråer som därmed väger olika ord mot varandra och enbart arbetar med proffsiga skribenter för att utforma reklamannonser. Ordvalet är precis lika viktigt oavsett om man syns i traditionell media eller online. Ändå är det många företag som slarvar stort gällande hur man lyfter fram sitt företag online.
Titeln är avgörande
De som söker på Google får 10 sökresultat presenterade för sig på första sidan. Dessa presenteras med en stor rubrik (titel) och en längre beskrivning (description). De flesta skummar igenom dessa titlar och avgör sedan vilket företag man vill klicka in sig till.
Här går det att arbeta på olika sätt. Här nedan är exempel från tre olika företag som har det gemensamma att de säljer markiser i Stockholm. De har valt olika vägar även om målet är detsamma – att locka till sig klicket från de som sökt på nätet efter markiser i detta område.
Företag 1 – Fokus på priset
Företaget har med ”Stockholm” i titeln vilket gör att man tydligt kan se att de säljer markiser i det aktuella området. Dessutom har de valt att lägga till ”till bra priser”. Här är det alltså priset som ska vara lockande. Med tanke på att priset på markiser kan skilja relativt mycket (inte minst för de som även vill ha montering) kan det vara en bra väg att gå. Överlag är prisfrågan något som ofta lockar till sig besökare. Detta inte minst på produkter där kunderna ofta jämför priser.
Företag 2 – Fokus på service
Vad är viktigast för dig när du köper markiser? Priset eller att du får service med leverans, montering och liknande tjänster? Många vill ha ett komplett paket som innefattar allt. Detta har företag nummer 2 tagit fasta på. Precis som ovan har de valt att ha ”Markiser Stockholm” i början av titeln. Det blir tydligt och informativt. Därefter har de valt att lägga till ”Vi levererar och monterar”. I detta fall har företaget alltså valt att fokusera på den service de kan erbjuda sina kunder. De förmedlar att de ger all service som behövs för att välja, transportera och montera markiserna. Något om pris nämns inte.
Företag 3 – Fokus på utbud
Detta företag radar upp olika produkter i titeln ”Persienner, Markiser, Lamellgardiner osv”. Tanken kan vara att man vill visa upp det stora utbudet som finns hos butiken. Därmed vill man fånga kunder som söker på Google och vill hitta företag som ett stort och brett utbud. Att rada upp flera olika produkter är däremot inte något som brukar rekommenderas. Då kan det vara bättre att skriva ”Stort utbud” eller ”150 olika modeller”. Det som skiljer detta företag mot de ovan nämnda är även att de inte valt att ha med ”Markiser Stockholm” vilket kan göra att de förlorar en hel del klick.
Vad som avgör vilka ord och fraser som bör användas är framförallt vilken kundgrupp man vänder sig till. Kanske är det priset som är främst avgörande. Eller så kan det vara service alternativt utbud. Eller något helt annat. Det viktigast är att man som företag funderar över detta. För små förändringar i en titel kan skapa stor skillnad i konvertering. Orden gör skillnad – precis som i all marknadsföring.
Vill du se ett konkret exempel på hur man kan arbeta detta kan du besäka denna sida från ett företag som jobbar med just markiser i Stockholm: http://www.markisstockholm.nu/.