Liveshopping är inte nytt, men det har slagit igenom på nytt i och med covid 19-pandemin. Shoppingmetoden återuppstod och förutspås nu en stark framtid.
När experter förutspådde att liveshopping skulle bli en av framtidens största e-handelstrender, var det ganska många som ifrågasatte dess uthållighet. Men nu är det dags att lägga denna skepsis åt sidan. Det som är gammalt är plötsligt nytt igen, eftersom konsumenter köper i ett shoppingformat som först uppkom på 1970-talet.
Pandemin spelade ingen liten roll i att denna shoppingmetod återuppstod. Liveshopping är den upplevelse som mest liknar personlig shopping. Köpare kan se människor prova produkter i realtid och kommentera, vilket gör att varumärket kan få feedback direkt. Det finns ofta ett mänskligt element, som en välkänd influencer eller personlighet som fungerar som en glamorös version av en köpares favoritpersonal. Dessa förmedlar på detta sätt säker shopping live.
Mode och skönhet är de tydligaste exemplen på branscher som frodas i en levande shoppingmiljö. Varumärken i dessa två branscher drar fördel av liveshoppingens förmåga att erbjuda en bild av sina produkter och visa upp dem i användning, inklusive olika stylingmetoder.
De är dock inte den enda kategorin som kan dra nytta av liveshopping – en undersökning visade att på den amerikanska marknaden så sa ca 40 % av konsumenterna att de tittade på livestreams fokuserade på hemprodukter (som heminredning). Nästan lika många sa att de tittade på liveshopping-evenemang för elektronik. Därefter följde mode och skönhet och något förvånande kommer sedan färsk mat. Live shopping är en väg för många olika kategorier, branscher och varumärken att hitta och nå sina köpare. Allt de behöver veta är vilka plattformar och appar deras köpare använder.