Mycket har hänt sedan digitaliseringen förändrade vårt samhälle. Med de digitala texterna och bilderna och internets födelse behöver vi inte längre papper och penna för att uttrycka oss. För att spara på träden som har fått offra sig för papprets skull, är det kanske bra. VI sänder inte längre brev per post. Vi går ut på internet i stället. VI skriver på datorn och sparar dokument i datorn. Vi sänder e-post med endast en knapptryckning och vips har addressaten fått brevet. Vi behöver inte vänta flera dagar på svar. Vi får det efter några minuter i datorn.
Allt detta har gjort att kommunikationen sker blixtsnabbt. Den har snabbat på oss människor också. Det sägs att människan fortfarande är skapt för stenåldern, men frågan är om människans hjärna också är det. Med datorernas hjälp har säkerligen hjärnan också förändrats. Och med det har sättet att tänka säkert också förändrats. Våra behov har förändrats, liksom våra sätt att arbeta, och driva företag, inte minst. Så när vi har ett företag kommunicerar vi numera på andra sätt.
Behovet av reklamblad och kommunikation på papper har minskat. Därför har även de som levererar de trycka papperssakerna även minskat. Helt och hållet har de inte försvunnit. Fortfarande har vi stora behov av tryckt papper; fortfarande delar vi ut reklamblad, informationsblad, vi trycker fortfarande roll-ups, har behov av stora skyltar för information och marknadsföring. Fortfarande vill vi hålla i tidningen och magasinet som vi läser. Därför har vi fortfarande stora behov av tryckeriet som ger oss de tryckta texterna och bilderna.
Fortfarande finns det alltså tryckeri i Stockholm kvar, som till exempel Åtta.45Tryckeri som är störst i Sverige, och finns i Stockholm, och i 5 städer, med 200 medarbetare och har ett framgångsrikt arbete. Produktionen sker i Järfälla i norra Stockholm och är ett av de tryckerier som har lyckats överleva digitaliseringen och har tagit till vara de behov som vi fortfarande har av tryckta broschyrer, papper och reklamblad.
Just av flera anledningar kommer företagen fortfarande att behöva tryckerierna för sin kommunikation. I och med att vi ska sluta använda plast, kommer företagen att behöva använda papper, kartonger och reklamblad, om inte annat för att kommunicera sin miljömedvetenhet för sina kunder. Därav kan vi sluta oss till att vi förmodligen kommer att fortsätta ha behov av tryckerier i framtiden, och kanske ännu fler och att vi är fler som kommer att vilja trycka text och bild på papper.