Har du kunder som du möter med jämna mellanrum? Vid varje kundmöte, är det första intrycket av dig och dig som representant för företaget mycket viktigt. Vad kan du göra för att göra ett så bra första intryck? Du vet väl att ett bra första intryck, kan du bara ge en gång? Sedan är det kört. Men har du i stället gett ett första bra intryck, är det något som kommer att bestå hos den som träffar dig och det ska mycket till innan det försvinner. Så, ett bra första intryck är jätteviktigt. Hur ska du göra för att åstadkomma det?
När du ska träffa en person för första gången, som representant för ditt företag, så är det några saker som är viktigare än andra. Bland det första som man ser, när man träffar dig, är den blick som de får av dig. Titta kunderna rakt i ögonen och vik inte undan med blicken. Gör på samma sätt med handslaget. Ge ett fast handslag när du hälsar, inte för slött och inte för hårt, så att man ger ett aggressivt intryck. Var även noga med kläderna, även om det inte är lika viktigt som blicken och handslaget. Det viktigaste med kläderna är att de inte är smutsiga och skrynkliga. Hel och ren är viktigast.
När du träffar en ny kund är det viktig att vara där och nu. Ska du göra ett bra intryck hos en ny kund är det viktigt att vara fokuserad och inte prata om annat än det som är viktigt och relevant för mötet. Även om man kan ha lite "small talk" bör man inte tappa bort sig i det och prata om annat för mycket. Lagom är bäst. Svara inte i telefon under mötet. Det kan du ta senare.
Var noggrann med att när du presenterar företaget och din affärsidé att du itne blir för krånglig eller för detaljerad om företaget. Ju fler gånger som du presenterar företaget, desto lättare blir det varje gång. Var noggrann med att iaktta den som du pratar med, så ser du när koncentrationen viker och den personen börjar tänka på annat.
Till sist, och absolut inte minst; det är viktigt att kunna visa upp ett rent och städat kontor. Det spelar ingen roll om du har snygga möbler, en fin adress, i en fin byggnad om det är smutsigt på ditt kontor. När kunden kommer in genom dörren ska det finnas en ren entrématta vid dörren. Det ska inte finnas damm i hörnen. Det ska inte vara smutsigt på toaletten. Anlita städbolag som varje dag kommer och städar, eller varannan dag, eller var tredje dag.