Alla som har ett företag vet att inredningen på företaget är mycket viktigt – oberoende om man har kunder som kommer in regelbundet, som i en butik med produktförsäljning eller om man endast har kundbesök då och då. Beroende på inom vilken bransch som man verkar inom är inredningen lika viktig. Här tar vi upp några olika branscher där inredning är viktig.
Lika viktig som marknadsföringen är för företagen är inredningen på alla de platser dit kunderna kan tänkas komma på besök. Kunderna får sin uppfattning om företaget utifrån vad de upplever och ser på plats. Vid besöket ska kunderna på någon minut få den rätta uppfattningen och intrycket och det gäller då att själva entrén som är det som kunderna ser mest, andas rätt atmosfär.
Arbetar man inom reklambranschen, är det inte tunga möbler som gäller, eller antika sådana som inger förtroende. När man arbetar inom reklam, ställs det stora krav på innovation, kreativitet och att man kan presentera produkter som attraherar människor och får uppmärksamhet. Då är det ofta en lekfull inredning som kan krävas, en inredning som visar på kreativitet, som visar på att personalen kan tänka i nya banor, som är öppna för förslag. Ibland kan man se soffor eller spelkonsoler just på sådana kontor.
Arbetar man inom finansbranschen, är den motsatt mot reklambranschen på så sätt att här bör man inge förtroende för kunnande, expertis och kanske en stabilitet för att få kundernas förtroende. Man kan inte placera sköna skinnsoffor och spelkonsoler inne på en bank, till exempel. Där placerar man tunga möbler, en formell reception, möbler som går i sobra eller dova färger. Helst bör inredningen gå i mörk blått, grått eller beige. Möblerna får gärna var antika. På väggarna bör det hänga dyrbar konst. En entré till en bank bör, förutom säkerheten andas tradition, stabilitet och inga överraskningsmoment. Här är det inte viktigt med kreativitet. Här är det viktigt med dyrbar inredning som inger respekt.
Alla branscher som säljer kapitalvaror, alltså produkter som man sällan köper; bilar, vitvaror, finansiella produkter eller liknande bör alla ha en kostsam inredning. Man vill inte köpa dyra varor från ett företag som finns i dag, men som man inte vet om den finns kvar i morgon. Ska man locka köpare att kosta på sig ett dyrbar vara, ska man få kunden att lita på företaget. Det ska inte finnas minsta misstanke om att företaget inte har råd med en kostsam entré med dyrbara mattor, fin inredning och moderna material.